لول سنج یا سطح سنج چیست
نوشته شده توسط : آداک سپهر

لول سنج Level Meter یا سطح سنج واژه ای کلی است که کلیه تجهیزات و سنسور های ابزار دقیق و الکترونیکی را شامل میشود.

کاربرد لول سنج در همه جای صنایع بزرگ و کوچک اعم از پالایشگاه ، نیروگاه، پتروشیمی، صنعت نفت، سیمان، گچ، شیشه، سیلیس و موادغذایی و شیمیایی و دارویی

میتوان گفت از لول سنج برای تشخیص مقدار وجود مواد(مایع - جامد و گاز) داخل مخازن و سیلوها استفاده میشود

کنترل سطح مخازن امری ضروری و با اهمیت است؛ چون هم سر ریز و هم خالی شدن مواد داخل مخزن، خسارات مالی زیادی را به واحد تولیدی وارد خواهد کرد. 

با افزایش‌های اخیر قیمت مواد اولیه در تمامی صنایع، این موضوع اهمیتی بیش از پیش پیدا کرده است. بنابراین، بسیار عقلانی است که با صرف هزینه‌ای معقول از تمامی خسارت‌های مرتبط جلوگیری کرد.

لول ترانسمیتر

تصور کنید ابزاری به نام سطح سنج وجود نداشت. چگونه میتوانستیم بفهمیم در هر مخزن تا چه سطحی مواد وجود دارد؟ 

شاید هر روزه چندین نفر نیاز بود تا به یک مخزن سر بزنند و مقدار مواد داخل مخزن را مشاهده کرده و گزارش دهند! حتی در این حالت، علاوه بر هزینه‌های مالی (استخدام چندین نفر)، مدت زمان اطلاع رسانی و همچنین دقت اندازه‌گیری نیز بسیار پرریسک می‌شد.

انواع سطح سنج‌ها، بسته به نیاز عبارتند از:

  • سطح سنج راداری 
  • سطح سنج اولتراسونیک 
  • سطح سنج خازنی یا وزنه ای
  • سطح سنج دیاپازونی یا ارتعاشی
  • سطح سنج با استفاده از فشار تفاضلی
  • سطح سنج هیدرواستاتیک
  • سطح سنج رادیومتریک
  • سطح سنج مغناطیسی 
  • سطح سنج شناوری یا فلوتر
  • سطح سنج گیج مدرج 

قبل از هر اقدامی در زمینه ی خرید سطح سنج، بایستی ابتدا بسته به نوع کارکرد نیازسنجی صورت بگیرد؛ بدین ترتیب خواهید توانست بهترین نوع سطح سنج برای کسب و کار خود را تعیین کنید. در این مطلب، به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید بسته به نیاز خود، سطح سنج مناسب را پیدا کرده و با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت، خریداری نمایید!

قبل از هرچیزی، ابتدا باید بررسی کنیم که کدام صنایع به ابزار سطح سنج نیاز دارند؟ صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی، شیمیایی، معدنی، فولاد، غذایی و صنایع دارویی و در مجموع، تمامی صنایعی که در آن ها نیاز به بررسی سطح ماده در داخل مخزن احساس می‌شود!

اما، سطح سنج‌ها از لحاظ علمی و فنی چه تفاوتی دارند؟ 

به صورت تخصصی ولی ساده، میتوان گفت سطح سنج‌ها به دو روش مقدار مواد داخل مخازن و سیلوها را اندازه گیری می‌کنند. در ادامه، هر دو این روش‌ها را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد.

   

1. تشخیص مقدار مواد داخل مخزن به صورت پیوسته و مداوم:

ترانسمیتر رادار سطح

 

این نوع لول سنج ها که لول ترانسمیتر یا ترانسمیتر سطح نیز نامیده می‌شوند، در هر لحظه مقدار دقیق موجودی مواد داخل مخزن را اندازه گیری می‌کنند.

سطح سنج‌های راداری و اولتراسونیک از این نوع هستند و قادرند مقدار دقیق موجودی هر مخزنی را در هر لحظه با دقت بالایی تشخیص و اعلام کنند. طبیعتا این نوع سطح سنج ها، دارای قیمت بالاتری نیز هستند.

حال شاید این سوال پیش بیاید که سطح سنج های راداری و اولترا سونیک چه تفاوتی با هم دارند؟ باید گفت از لحاظ تکنولوژی ساخت، لول ترانسمیترهای راداری بروزتر هستند و برای ما اطلاعات دقیق تری نسبت به سطح سنج های اولتراسونیک می‌دهند. از طرف دیگر، عوامل محیطی بر روی دقت لول ترانسمیترهای راداری، تاثیر بسیار کمتری دارند. 

حال، اگر حس میکنید در کسب و کار خود نیاز به بررسی دقیق سطح مواد در هر لحظه دارید، سطح سنج مناسب برای شما، سطح سنج های راداری خواهد بود. در این زمینه، حتما مقاله‌ی مقایسه اندازه گیری سطح به روش اولتراسونیک و روش راداری را مطالعه کنید تا در زمینه‌ی انواع لول ترانسمیتر، حرفه ای شوید!

بهتر است بدانید در برخی مخازن، مثل مخازن فراوری نفت خام از نمک در پالایشگاهها، برای جداسازی نفت از آب نمک از نوع خاصی از لول ترانسمیتر به نام سطح سنج موج هدایت شونده استفاده می‌شود.

 

 2. تشخیص مقدار مواد داخل مخزن به صورت نقطه‌‌ای (تشخیص حدود ماکزیمم و مینیمم): 

 

لول سوئیچ مخزن

این نوع سطح سنج ها یا همان لول سوئیچ، در صنعت کاربردهای خاصی دارند. مثلا، در سیلوها بسته به نیاز از یک، دو و یا سه لول سوئیچ در نقاط مختلف سیلو یا مخزن برای تشخیص مقدار ماکزیمم، مینیمم و در بعضی موارد برای تشخیص حد وسط استفاده می‌شود.

لول سوئیچ ها نیز از لحاظ تکنولوژی ساخت به دو دسته لول سوئیچ خازنی و لول سوئیچ دیاپازونی تقسیم می‌شوند.

لول سوئیچ خازنی بیشتر در مخزن هایی که برای مواد جامد و یا کلوخه ای به کار می روند، کاربرد دارند. لول سوئیچ های دیاپازونی، بیشتر برای مخازن یا سیلوهای مواد مایع، دوغاب و یا گرانول‌های سبک به کار می روند.

در صورتی که فقط بخواهید مواد موجود در مخزن یا سیلو در یک حد خاص باقی بمانند و نیازی به بررسی لحظه‌ای سطح مواد ندارید، استفاده از لول سوئیچ پیشنهاد می‌شود. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب بهتر و کسب اطلاعات بیشتر، مقاله‌های لول سوئیچ خازنی یا لول سوئیچ دیاپازونی مطالعه نمایید.

شایان توجه است که لول سوئیچ ها از طریق تماس مستقیم سطح مواد موجود در مخزن یا سیلو را اندازه می‌گیرند. بنابراین، در محیط‌ های بسیار خشن مانند محیط‌های بازی، اسیدی، مذاب و یا در مورد موادی مانند قیر، بایستی از لول ترانسمیتر استفاده کرد. از طرف دیگر، گاهی در برخی از مخازن و سیلوها، بخاطر حساسیت مواد ذخیره شده، حتما نیاز است ترکیبی از لول سوئیچ‌ها و لول ترانسمیترها مورد استفاده قرار گیرند.

 

در انتخاب سطح سنج به پارامترهای دیگری نیز بایستی دقت کرد که به آنها پارامتر های محیط فرآیند گفته می‌شود

  • مقدار دمای محیط پیرامون سنسور
  • مقدار فشار فرآیند
  • درجه حفاظت سطح سنج که به آن اختصارا IP گفته می‌شود
  • در لول سوئیچ‌ها جنس سنسور بسیار اهمیت دارد چون مستقیما با مواد در تماس است
  • انتخاب نوع فرستنده سیگنال در سطح سنج‌های راداری با توجه به مشخصات مخزن ( ارتفاع و قطر مخزن)
  • سطح سنج مناسب برای محیط های انفجاری و قابل اشتعال

منبع

 





:: برچسب‌ها: سطح سنج , لول سنج , لول سوئیچ خازنی , لول سوئیچ دیاپازونی , سوئیچ سطح خازنی , سوئیچ سطح دیاپازونی ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: